Untitled Document


Paparan Utama  ||  , ,
Login Pengguna
Pengguna :

Katalaluan :




Login Kali Pertama
Lupa Katalaluan

Bantuan Pengguna
Sekiranya terdapat sebarang masalah/aduan berkaitan dengan Sistem e-TUKAR, sila maklumkan kepada kami melalui email berikut: etukar@moe.gov.my

Talian Bantuan
Nombor talian :
03-88721519 / 03-88847759 /
03-88847760

Talian Bantuan boleh dihubungi pada waktu dan hari seperti berikut :-
Waktu Bekerja :
8.30 Pagi –5.30 Petang
Hari Bekerja :
Isnin – Jumaat

Manual Pengguna
Manual Pengguna Sistem
Manual Penyediaan Dokumen
Manual Pengesah 1 dan 2
Surat Edaran
Soalan Lazim (FAQ)

SOALAN LAZIM E-TUKAR BUKAN GURU

1. Bagaimanakah cara untuk menukar ID dan kata laluan dalam sistem e-tukar?
2. Saya merupakan pembantu am pejabat dan ingin bertukar ke SJK (C ) Yuk Hwa, namun saya tersalah meletakkan nama sekolah tersebut iaitu SJK (C ) Yok Hwa. Bagaimana saya hendak membetulkannya?
3. Saya menghadapi kesulitan tidak dapat Login kedalam sistem e-tukar walaupun telah menggunakan ID dan Katalaluan yang diberikan oleh pihak BPSM. Bagaimana untuk menyelesaikan perkara ini?
4. Bolehkah pengetua daripada sekolah lain menjadi pengesah I dan membuat pengesahan permohonan untuk saya?
5. Bolehkah saya memohon pertukaran melalui sistem e-tukar jika saya memohon tempat yang diletakkan dibawah daerah yang berlainan?
6. Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya terlupa katalaluan dan berlaku kesilapan dalam meletakkan emel saya?
7. Nama saya Abu bin Bakar, No. Kad Pengenalan 76xxxx-1x-xx5x. Saya baru mendaftar pada minggu lepas, namun ID pengguna saya telah didaftarkan dengan nama orang lain. Bagaimanakah cara untuk membatalkan nama tersebut dan memasukkan nama saya?
8. Saya telah memuat turun dokumen-dokumen yang diperlukan, namun berlaku kesulitan (*error 404*). Apakah yang harus saya lakukan?
9. Saya telah mendaftar dan mengisi permohonan melalui sistem e-tukar, masalah yang saya hadapi ialah saya tidak dapat menyimpan dan menghantar permohonan saya. Apakah yang perlu saya lakukan?
10. Bagaimanakah saya membuat rayuan sekiranya permohonan saya gagal?
11. Bagaimanakah untuk membatalkan permohonan dalam sistem e-tukar?
12. Saya telah membuat permohonan sebanyak 2 kali dalam sistem e-tukar namun gagal. Kali ke 3 saya membuat permohonan, aplikasi memberitahu bahawa ID dan kata laluan saya tidak tepat. Adakah saya perlu membuat pendaftaran baru?
13. Bolehkah saya memuat turun laporan daripada pihak polis untuk menggantikan Kad Pengenalan/Surat Beranak saya/suami/anak saya yang hilang?
14. Saya menghadapi masalah dalam melengkapkan permohonan dalam e-tukar. Terdapat bahagian wajib yang tidak dapat dilengkapkan atas sebab tiada jawapan bagi bahagian itu dan saya tidak dapat melengkapkannya. Sehingga sekarang saya tidak dapat menghantar permohonan saya kerana permohonan tidak lengkap. Apakah yang perlu saya lakukan?
15. Saya telah membuat permohonan tetapi setelah membuat perbincangan dengan ahli keluarga, saya berhasrat ingin membatalkan permohonan secara atas talian yang telah dibuat. Bagaimanakah caranya saya ingin membuat permohonan batal, kerana saya telah cuba untuk login semula tetapi tiada modul permohonan batal.
16. Apakah itu e-Tukar Bukan Guru?
17. Apakah kelebihan menggunakan sistem e-tukar?
18. Bagaimana untuk mengemaskini maklumat dalam e-tukar?
19. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya pengguna terlupa ID pengguna atau kata laluan?
20. Bagaimanakah untuk mendaftar dalam sistem ini?
21. Siapakah yang boleh mendaftar dan menggunakan sistem e-tukar?
22. Saya merupakan seorang Penolong Setiausaha Pejabat, Gred N17 di salah sebuah IPG di Semenanjung Malaysia. Saya berhasrat untuk memohon tukar ke mana-mana jabatan atau kementerian di daerah Kuching, Sarawak. Bolehkah saya menggunakan aplikasi e-tukar Bukan Guru.
23. Saya merupakan seorang Pegawai DG29 di salah sebuah PKG di Selangor. Saya mempunyai masalah peribadi iaitu jarak perjalanan dari PKG ke rumah saya adalah 120km perjalanan pergi dan balik. Bolehkah saya memohon tukar menggunakan aplikasi e-tukar Bukan Guru?
24. Saya telah membuat permohonan tukar melalui e-tukar Bukan Guru pada 01 Oktober 2011. Namun sehingga kini pengesah 1 dan 2 belum membuat pengesahan. Bilakah kedua-dua pengesah akan membuat pengesahan?
25. Bagaimanakah Guru Besar hendak membuat pengesahan sebagai Pengesah 1? Adakah beliau perlu mendaftar seperti pemohon juga?
26. Saya telah mendaftar buat pertama kali pada 3 April 2011 dan memohon tukar ke Pahang. Tetapi setelah saya login semula pada 4 April, dan saya telah mendapat mesej bahawa ID dan kata laluan yang dimasukkan tidak tepat.
27. Bilakah dan bagaimanakah saya boleh mengetahui keputusan permohonan yang telah saya hantar pada bulan Oktober 2011 melalui sistem e-tukar Bukan Guru?
28. Saya berkhidmat di Kolej Matrikulasi Melaka. Saya ingin bertanya bila dan berapa kalikah permohonan pertukaran secara atas talian ini dibuka di dalam masa setahun?
29. Nama saya Ali Bin Rosli, seorang Pemandu Gred R3 dan memohon bertukar dari Kelantan ke Perlis. Saya ingin bertukar suka sama suka dengan pemandu dari negeri Perlis yang secara kebetulan ingin bertukar ke Kelantan. Bolehkah saya memohon menggunakan sistem ini?
30. Jika Pengesah I/II sedang cuti panjang. Bolehkah urusan ini diambil alih oleh orang lain?
31. Bagaimana saya membuat perubahan jika saya telah tersalah isi alamat dan tempat saya bertugas?
32. Saya mempunyai masalah peribadi dengan pengesah I. Bolehkah saya memohon pertukaran melalui e-tukar ini tanpa pengesahan daripada pengesah I?
33. Adakah sistem ini hanya untuk kakitangan bukan guru lantikan SPP? Saya merupakan kakitangan bukan guru F29 daripada lantikan SPA/JPA, bolehkah saya membuat permohonan tukar dengan menggunakan sistem ini?
 
Untitled Document